سنگ شکن فکی
نوشته شده توسط : رسول

مقدمه سنگ شکن ها

عملیات خرد کردن مواد از ابعاد اولیه خارج شده از معدن تا بدست آوردن ابعاد دانه بندی مناسب جهت خوراک آسیاها، توسط وسائلی انجام میشود که به آنها «سنگ شکن (Crusher)» می گویند. با توجه به محدودیت کاربرد و نسبت خرد کردن در سنگ شکنها، این عملیات در مراحل متعدد انجام می شود. تعداد مراحل سنگ شکنی بسته به ابعاد اولیه و درخواست مصرف کننده ، به 2 تا حتی 4 مرحله بالغ شود. در نخستین مرحله (سنگ شکنی اولیه)، قطعات بزرگ حاصل از آتشبار و یا استخراج با ابعاد طبیعی تا به حدی که ابعاد آنها برای حمل توسط وسائل رایج حمل و نقل (نظیر نوارنقاله) و انتقال به مرحله بعدی (سنگ شکنی ثانویه) مناسب باشد، خرد می شوند.

سنگ شکن فکی

سنگ شکن های فکی از اواخر قرن نوزدهم، گسترش یافته اند. در قرن گذشته، بیش از 70 نوع مختلف از این سنگ شکن ها در نقاط مختلف جهان ساخته شده است، بطوریکه شرکت تجهیز توسعه تارتن این افتخار را دارد که در حدود 20 نوع از این سنگ شکن ها را طراحی و تولید نماید. از سنگ شکن های فکی برای اولین مرحله خرد کردن کانه ها و مواد معدنی (سنگ شکنی اولیه) در کارخانه های کانه آرائی و کارگاه های دانه بندی نظیر معادن شن و ماسه، استفاده می شود.

مکانیسم و ساختار سنگ شکن فکی:

در سنگ شکن های فکی، مواد توسط نیروهای فشاری یا برشی بین دو صفحه (فک) صاف و یا موجدار که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است خرد می شوند. حرکت فک متحرک به روشهای محتلفی ایجاد می شود که هدف اصلی، ایجاد بیشترین نیرو در فاصله بین دو فک برای خرد کردن مواد است. در حال حاضر این حرکت از دو مکانیسم اصلی زیر استفاده می شود.

سنگ شکن فکی با بازوی مضاعف (Double Toggle Jaw Crusher)

این نوع سنگ شکن در سال 1858 توسط Blake اختراع شد و به سیستم Blake نیز معروف است. در این سنگ شکن، حرکت فک متحرک خارج از مرکز، توسط یک شاتون و دو بازو (Toggle) به قسمت تحتانی فک منتقل می شود. این نوع سنگ شکن برای خرد کردن کانه ها و مواد معدنی سخت مناسب است.

منبع : تجهیز توسعه تارتن

 





:: برچسب‌ها: تارتن , سنگ شکن , سنگ شکن ضربه ای , سنگ شکن فکی ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: